maandag 15 maart 2010

Heidens bestaat niet, niet meer in ieder geval.

[Lees eerst de Link = artikel over ChristenUnie die Romeinse straatnaamborden "heidens" noemde]
Er zijn van die zinnen, die ik liever niet gebruik. Omdat ik ze ouderwets, hoogdravend of buitengewoon ordinair vind, maar nu spijt het me dat ik er toch één moet gebruiken: "Waar gaat het heen met de wereld? ". Meer dan vier jaar aan klassieke opvoeding heb ik gehad, waarin men me leerde met respect naar de oudheid te kijken. Ook maatschappijleer en geschiedenis hebben mij open naar andere culturen en religies laten kijken, ik heb ze allemaal bestudeerd en of ik het nou complete onzin vond of niet; ik heb ze stuk voor stuk gerespecteerd en geaccepteerd. Nederland is een samenleving met meerdere culturen en religies, daar hebben wij voor gekozen; anders zou er wel écht een meerderheid van de stemmen naar de PVV gaan.
Waarom, vraag ik me dan af, waarom ben ik, een atheïst notabene, dan degene die religies wel kan respecteren? Iemand met een confessioneel inlevingsvermogen zoals een partijlid van de Christenunie zou wat mij betreft juist veel meer respect moeten opbrengen, zeker als je je afvraagt in welke tijd het christendom nou juist ontstaan is, juist ja: de Romeinse tijd! Dat kleine beetje eerbetoon dat nog is achtergebleven wordt nu "heidens" genoemd?
Dat het woord "heidens" sowieso nog na de Middeleeuwen wordt gebruikt vind ik al beschamend, natuurlijk is deze godsdienst verouderd, maar het verdiend daarom zeker niet minder respect dan de huidige godsdiensten. De Christenunie heeft het recht niet om te spreken over heidens, geen enkele godsdienst heeft dat. Het hele idee van confessionele partijen in de politiek vind ik over het algemeen al slecht, want een partij gericht op het christendom kan onmogelijk regeren over een land met islamieten, boeddhisten en joden. Maar nu snijd ik misschien een nog wel meer controversieel onderwerp aan en dat laat ik graag over aan een andere, iets minder ver gevorderde avond.
Nu zal ik maar hopen dat de schilder van mijn straatnaam geen "heidens" geloof had, anders zal ik iedereen alvast vertellen dat ik vanaf nu in de JezusChristusvanNazarethstraat woon.. Mag nummer 66 ook niet meer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten