maandag 28 januari 2013

Actief hopen: niet denken maar delen

Hoop is een woord voor vechters, gelovers en dromers. Een vaag begrip dat ik als naam toebedeeld heb gekregen. Goed, zo vaag is het niet en misschien is hoop eigenlijk voor iedereen wel het belangrijkste wat er is. En dat geldt ook voor mij: ik zit hoopvol. Ik geloof echt dat alles verbeterd kan worden.
Wikipedia zegt dat hoop zowel actief als passief kan zijn. Passieve hoop heb je als je iets wenst, maar bij actieve hoop wordt kans op de gewenste gebeurtenis vergroot door persoonlijke inspanningen, dus zelf bijdragen aan je wensen. Dat klinkt als een prachtige ambitie, heerlijk in strijd met religie. Lieve christenen, islamieten, hindoes, boeddhisten, joden en andere smekers: jullie passieve hoop helpt de wereld en jullie zelf niet verder! Pas als we samen actief gaan werken aan gewenste gebeurtenissen kunnen we iets bereiken. Vraag niet met elke kerst om wereldvrede, maar stem tegen een wapenwet. Jammer niet om negativiteit, maar bestrijdt het met positivisme.
We kunnen uiteraard niet alles oplossen als individu, maar laat het even duidelijk zijn dat we geen individuen zijn. We hebben in grote lijnen een gezamenlijk gedachtegoed, met wat afwijkingen hier en daar. Maar met deze normen en waarden bouwen we elke dag samen aan een toekomst; gebaseerd op wat wij wensen dat er gebeurt, op onze hoop. Stemmen en gedachten uitspreken is actieve hoop delen, zwijgzaam bidden is passieve hoop onzichtbaar steunen. We kunnen zoveel meer bereiken als we hoop delen. Ja, een hele hoop geluk.
Hoop uiten kan alleen lastig zijn voor sommigen, als dit in strijd is met anderen of als je bang bent dat het je in een hokje plaatst. Sociale druk maakt ons passief en dat is jammer, vooral als je bedenkt dat we juist op sociaal gebied heel veel vooruitgang kunnen boeken met actieve hoop. Er is namelijk weinig dat mensen meer bindt dan een gezamenlijk streven. Hopelijk is dat duidelijk.
Waar ik soms wel een beetje bang voor ben is mijn eindeloze hoop; voor alles en iedereen geloof ik in beter en wil ik er altijd aan meewerken. Door middel van Gratislezen bijvoorbeeld. Soms ben ik alleen bang dat ik mezelf een beetje verlies in mijn actieve hoop. Ach, in ieder geval nooit hopeloos verloren.

1 opmerking: