vrijdag 11 januari 2013

Vechtverlangens; wie wij zijn.

Sigaretten, Chanel-tassen en chocolade, dit zou de ultieme verlanglijst van een oppervlakkig tienermeisje kunnen zijn. Maar de overeenkomst waar ik eigenlijk op doelde zijn de gemeenschappelijke eigenschappen, waarom al deze producten zo geliefd zijn: de afkeuring en onbereikbaarheid. Sigaretten worden afgewezen door de samenleving vanwege de gezondheidsschade, Chaneltassen worden minder op prijs gesteld door de portemonnee en zijn daardoor onbereikbaar en chocolade wordt afgeraden door ieders gevoel om gezond te eten.
Juist daarom willen mensen het zo graag; omdat we het eigenlijk niet kunnen of mogen hebben. Chanel-tassen zijn niet echt bijzonder mooi en er zijn ook genoeg nep-varianten van, maar het is de onmogelijk hoge prijs die mensen juist aantrekt om het mooi te vinden. Deze overweging is al best vaak besproken, maar wat ik me nu afvraag is waarom we zo graag de regels van autoriteiten ontduiken. De spanning, uiteraard: adrenaline maakt mensen van binnenuit gelukkig, maar ik denk dat er meer achter zit. Individualisme; het antwoord op zo'n beetje alles deze eeuw geloof ik. Ik denk dat men zich wil onderscheiden door keuzes te maken die afgekeurd worden, waardoor je je vaker genoodzaakt voelt om wat je doet te beargumenteren; misschien zelfs alleen maar voor jezelf. Jezelf definiƫren en goedpraten. Bij ethisch verantwoorde keuzes is dit niet nodig en voelen mensen te weinig daadkracht en eigenheid in hun leven.
Het is niet wat je doet wat bepaalt wie je bent, maar hoe je het voor jezelf en anderen verklaart. Alles waar het algemeen gedachtegoed "nee" tegen zegt en jij "ja", maakt jou wie je bent. Je moet ervoor vechten om het je eigen te maken, om het bij jou te laten horen. En de energie die je ergens insteekt blijft er altijd omheen hangen; nog meer meerwaarde. Waarschijnlijk houden we ook gewoon teveel van winnen, maar zonder wedstrijd kunnen die euforie nooit voelen, daarom denk ik dat we nog wel even blijven vechten. 'Verkeerde verlangens' vs 'verachting', battle of the century.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten