woensdag 9 februari 2011

Dreaming out loud

Alweer enkele jaren geleden zong een toch wel redelijk overgewaardeerde zanger de woorden "dromen zijn bedrog", na zijn faillissement van het afgelopen jaar lijkt dat nog wel behoorlijk te kloppen ook. Toch geloof ik er niet helemaal in, in het bedrog. Ik geloof echt dat als je ergens hard voor werkt je het, mits je droom een acceptabel percentage realisme bevat, ook werkelijk waar kan maken. Ik weet dat de kans daarop niet al te groot is, daarom heb ik zelf zoveel mogelijk dromen, om mijn winstkansen te spreiden. Zo wil ik bijvoorbeeld graag een eigen bedrijf beginnen, het liefst een club met live optredens van opkomende bands. Zo'n club waarin jongeren als ik hun zuurverdiende minimumloon spenderen, gewoon omdat dat bij hun cultuur hoort. Buiten dat hoop ook ooit nog een boek te schrijven, een roman, een bestseller, zo'n boek waarvan men zegt: "dat moét je gelezen hebben", zo'n boek waarvan men zich afvraagt waarom het nog niet verfilmd is, zo'n boek dus. Zo'n boek dat scholieren als ik moeten lezen, niet omdat ze het willen, maar gewoon omdat het moet om hun opleiding te behalen. En misschien laat ik het dan nog wel verfilmen ook, als de plannen voldoen aan mijn eisen. Daarnaast wil ook graag nog een dichtbundel publiceren, ik heb een enorme passie voor dichten en ik weet gewoon dat mijn gedichten niet de beroerdste zijn. Misschien kom ik dan ooit nog in een bloemlezing van iemand als Gerrit Komrij. Zo'n bloemlezing die scholieren als ik gebruiken om gedichten te analyseren, terwijl ze het eigenlijk niet willen, worden ze dan haast gedwongen mijn gedichten te lezen, gewoon omdat het bij de belangrijke Nederlandse literatuur hoort. Heerlijk. Verder wil ik ook nog een politieke carrière, ik wil de eerste vrouwelijke minister president van Nederland worden, niet omdat ik dan de eerste vrouw ben, maar omdat het met gewoon fantastisch lijkt. Misschien word ik zelfs opgenomen in de geschiedenisboeken, geschiedenisboeken waar scholieren als ik uit leren, niet omdat ze het willen, maar gewoon omdat het een deel is van hun algemene ontwikkeling. Ook zou ik graag in een band willen spelen, zo'n goede band, zo'n band die iedereen wil zien, waarvan men opgedrukte t-shirts koopt, zo'n band waar jongeren voor naar festival gaan, gewoon omdat het ze inspireert.
In al mijn dromen wil ik het meisje dat ik nu ben inspireren. Ik wil dat ik op zou kijken tegen mezelf, ik wil herinnerd worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten