Het leek een harmonieus en milieuvriendelijk
systeem toen het in 2005 door de Europese Commissie in het leven werd geroepen;
het Europese emissierechtenhandelsysteem. Internationale bedrijven die minder
schadelijke gassen uitstootten konden deze rechten doorverkopen aan partijen
die een grotere uitstoot hebben. “CO2-schonere” bedrijven werden zo beloond en
toch werden bedrijven bij meer uitstoot niet volledig gelimiteerd in hun groei.
Financieel geremd weliswaar, maar niet gelimiteerd. De afgelopen jaren is prijs van
emissierechten ingestort door de marktwerking op de emissierechten in
combinatie met de crisis, toch heeft het Europees Parlement 16 april besloten
geen urgente maatregelen te nemen. Maar waarom werkt het huidige systeem dan zo
slecht?
De opzet van het Europese systeem begon al
niet zo sterk, de emissierechten werden gratis verdeeld onder bedrijven,
gebaseerd op de emissies die zij op dat moment hadden. Grandparenting, wordt deze verdeling ook wel genoemd. Gunstig voor
de grootouders, minder voor de kleinkinderen: alle bedrijven die later
toetreden tot de markt moesten zelf hun rechten zien te verwerven. De prijs voor
CO2-emissierechten stortte eind 2007 in tot een schrikbarende tien eurocent per
ton aan uitstoot. Dit kwam vooral omdat de rechten te royaal uitgedeeld waren,
maar ook omdat veel bedrijven hun uitstoot dermate hadden verminderd dat er een
enorm intern overschot aan rechten ontstond voor de daaropvolgende periode.
De Europese Commissie besloot toen tot
ingrijpen, in de vorm van “Fase 2”. De uitstootlimieten werden aangescherpt en
de boetes voor overschrijding gingen omhoog. De CO2-markt trok hierna weer even
aan, maar de financiële crisis en daarmee de terugval van industriële
productie, sloegen eind 2008 in als een bom. Zo stortte de prijs per ton
CO2-uitstoot van ruim dertig euro in 2008 naar een schampere €2,81 begin 2013. Het resultaat van deze lage prijzen is dat een hoge
CO2- uitstoot van bedrijven steeds minder financiële schade berokkent en dat
scherpere milieumaatregelen geen prioriteit meer hebben. Milieuvriendelijke
aanpassingen kosten vaak meer dan het uitbreiden van de emissierechten en de
grootschalige uitstoot behouden.
“Fase 3” ging begin 2013 in. De commissie zou
voortaan meer resistent zijn voor bedrijfslobby’s die voor Grandparenting
pleiten, de emissierechten zouden verkocht worden in plaats van gratis
uitgedeeld en het emissielimiet zou verder worden aangescherpt. De prijsdaling
viel echter zo tegen dat Europees klimaatcommissaris Connie Hedegaard eind
vorig jaar ook nog een voorstel voor backloading
deed. Dit houdt in dat de veiling van nieuwe emissierechten wordt uitgesteld,
zodat de vraag (en dus de prijs) zal gaan stijgen in de loop van het jaar.
Shell investeert al langer in een
milieuvriendelijke bedrijfsvoering. David Hone, klimaatveranderingsadviseur bij
deze oliemaatschappij, hoopte dan ook dat de backloading zou worden
doorgevoerd: “Het zal een opzet zijn voor de correctie van het energie- en
klimaatbeleid.” Toch stemde het Europese Parlement op 16 april met een krappe
meerderheid tegen het voorstel. Onder de tegenstanders zijn twee groepen te
onderscheiden. De eerste is vooral bezorgd over de economie en wil daarom
CO2-markt met rust laten. De andere groep stelt dat een “quick fix” niets
uithaalt in het huidige systeem en dat er rigoureuze hervormingen nodig zijn om
echt iets teweeg te brengen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen doorgevoerd na de
Europese verkiezingen in 2014.
Dat het systeem moet veranderen is
onvermijdelijk, maar op welke manier kan de EU ervoor zorgen dat niet alleen
het milieu, maar ook de financiële situatie van de industrie deels gespaard
blijft?
Een optie is het schrappen van het systeem en het
invoeren van belasting op CO2- uitstoot, dit beperkt de milieuvervuiling, maar
biedt geen compensatie en stimulans voor schonere bedrijven. In de Verenigde
Staten wordt op dit moment een voorstel gedaan voor de zogeheten “carbon tax”,
die zelfs van toepassing is op de gewone burger. Dit heeft leidt recent dan ook
tot een hoop ophef, vooral over de kosten.
Algemeen Directeur Hans Grünfeld van de Vereniging voor Energie, Milieu en Water (VEMW),
belangenbehartiger voor zakelijke energie- en watergebruik, pleit voor een andere aanpak en was zelfs tevreden met de afwijzing
van de backloading. “Het systeem moet niet gerepareerd, maar fundamenteel
aangepast worden.”
Grünfeld wil dat de prijs voor CO2-emissierechten
in een nieuw systeem wordt gebaseerd op de gemiddelde uitstoot per bedrijf in
plaats van marktwerking. Zo stort de CO2-markt niet meer in bij crises en
blijft de stimulans om minder uit te stoten dan gemiddeld behouden, want de
alle rechten onder het gemiddelde blijven verhandelbaar. Als de bedrijfslobby dit plan niet dwarsboomt
zou dit een goede hervorming kunnen worden in 2014.
Maar nu? Na de afwijzing van backloading door
het Europees Parlement daalde de CO2-prijs met nog eens dertig procent. Zolang
het Parlement tegen de tijdelijke redding is, moet Europa maar afwachten en
hopen dat economie nog enigszins aantrekt de komende tijd. En tot het zover is:
zo hard mogelijk werken aan een systeem dat wél crisisbestendig is.
epos ssytem
BeantwoordenVerwijderenepos ssytem
epos ssytem
epos ssytem
epos ssytem