donderdag 16 december 2010

Zijn wij dom of zijn zij blind?

Is het de instelling van de jongeren die achteruit gaat of zijn het het de ogen van de oudere generatie? Dat vraag ik me weleens af, want ik moet je eerlijk zeggen, in mijn omgeving, die trouwens echt niet beperkt is tot hogeropgeleiden, ken ik geen mensen die de rest van de mensheid het leven zuur maken omdat ze daar plezier aan hebben. Natuurlijk, ze breken vast wel eens wat regels, wie niet? Wie kan ze dat kwalijk nemen; sommige slaan ook gewoonweg nergens op. Als jij wil blowen voor je achttien bent of wil drinken voor je zestiende, dan moet je dat kunnen doen in mijn ogen, het is jouw lichaam en jouw brein dat daarvoor kiest, niet de overheid. Als jij daardoor een jaar korter leeft, maar met die ervaringen een veel leukere jeugd hebt, waarom zou je het dan laten? Gezondheid en lang leven staan niet garant voor geluk. Natuurlijk werkt een goede gezondheid wel mee, maar het geeft geen garantie. En je moet jezelf ook niet in een coma brengen voordat je weet tot hoever je kan gaan, daar heb je je gezond verstand normaal gesproken voor en ik weet dat dat bij de een iets minder ver ontwikkeld is dan bij de ander, maar dat betekent niet dat je dan de maatschappij verpest. Want is de nieuwe generatie werkelijk opstandiger, minder gemotiveerd en arroganter? Als ik om me heen kijk kan ik met dat nauwelijks voorstellen. Als ik een column lees van een oud-klasgenoot, die zo prachtig schrijft dat ik pas aan het eind weer bij bewustzijn ben, dan kan ik me niet indenken dat hij de maatschappij zo heeft verpest dat hij minder studiefinanciering verdient. En toen ik een 16-jarige spreker hoorde op een conferentie van de Model United Nations die een stuk beter sprak dan de meeste Nederlandse politici zou ik de mensheid wel kunnen wreken voor hun vooroordelen over de jeugd. Er zo zijn er nog veel meer voorbeelden van jonge, getalenteerde mensen die ik ken, die niets liever willen dan een beetje respect en waardering voor wat zij doen en willen doen. Maar aan hen wordt niet gedacht als er weer eens jongeren hebben lopen rellen na een voetbalwedstrijd(wat ik überhaupt al absurd vind, maar dat is een ander verhaal) of als er een aflevering van "Oh Oh Cherso" wordt uitgezonden. Jammer dat de oude generatie zo bijziend is dat zij niet verder kan kijken dan dat wat er door de media wordt voorgeschoteld. Mijn mondhoeken krullen dan ook licht op als ik op een donderdagavond een commercial van de Pearle hoor; men kan een gratis oogtest laten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten